V pátek 24. 11. 2023 měli španělštináři naší základní školy vzácnou a především vzdálenou návštěvu. Do všech hodin španělského jazyka je přišel navštívit rodilý Peruánec Ruben, který se snažil zábavnou formou představit zemi, ze které pochází, se všemi jejími odlišnosti v kultuře, každodenním životě i v kuchyni. Žáci měli možnost dozvědět se zajímavé informace o Peru, slyšet rychlost a přízvuk španělštiny u rodilého mluvčího a ověřit své znalosti v praxi.
Hodina byla rozdělena na dvě části. Nejprve měl Ruben připravenou krátkou prezentaci s osobními fotkami. Dětem byla představena rozmanitost Peru. Odlišnosti ve jménech, důležitost rodiny, tradice, pokrmy a nejnavštěvovanější atrakce dané oblasti. Druhá část byla v režii volné diskuze, kdy se žáci mohli zeptat na vše, co je zajímalo. Mezi nejčastější otázky patřilo, jak dlouho se Ruben zná s paní učitelkou, zda mluví česky, jestli mu chutná české jídlo anebo, zda se mu v Čechách líbí. Padali, ale také otázky na oblíbenou barvu, pití, jídlo, zvíře nebo i náročnější dotazy typu, jaký má názor na české školství. Díky otázkám, které měly děti dopředu připravené, se dozvěděly, že i Peruáncům může chutnat naše česká svíčková nebo že jim v Čechách chybí horko a moře. Zároveň byly odprezentovány tradiční výrobky z lamí/alpačí vlny. Děti měly možnost obléknout si tradiční peruánské ,,poncho“ a jiné oblečení z lamí/alpačí vlny – zároveň mohly porovnat vlnu z obyčejné alpaky/lamy s vlnou ze vzácné vicuñi, která je v Peru chráněná, nesmí se domestikovat, její vlna je velmi drahá a střih podléhá vládní kontrole. Opět na hodině nechyběly ani plyšové lamy, které jsou z opravdové lamí srsti. Zlatým hřebem všech hodin byla informace, že se v Jižní Americe jedí morčata, ještěrky i roztomilé alpaky. Při této skutečnosti většina žáků neskrývala zděšení: Jak by někdo mohl jíst něco, co považujeme za domácího mazlíčka nebo je tak roztomilé jako alpaka?
Hodina se nám všem velmi líbila. Naučili se spoustu nových slovíček, měli možnost slyšet jihoamerickou výslovnost, ověřili si naše nabyté znalosti španělštiny a již netrpělivě očekáváme další možnost opětovného shledání.
Názory našich žáků na hodinu španělštiny s rodilým mluvčím:
„Hodina španělského jazyka s rodilým mluvčím se mi moc líbila. Jsem rád, že jsem rozuměl.“
Matěj
„Hodina byla nádherná, doufám, že nás Ruben přijde příště opět pozdravit – byla to nejlepší hodina, byla to sranda a naučili jsme se nová slova.“
Sebík
„Byla to skvělá hodina, rád bych si jí zopakoval. Dozvěděl jsem se, že Peruánci mají opravdu velkou rodinu.“
Sam
„Dozvěděla jsem se, že se v Peru jedí ještěrky, morčata a lamy. Také jsem se naučila správnou výslovnost slova: Machu Picchu. Hodina mě bavila, protože jsem se dozvěděla spoustu věcí o zvyklostech a tradicích.“
Kačka
„Přednáška se mi moc líbila, protože jsem mohl slyšet španělskou konverzaci a správnou jihoamerickou výslovnost. Naučil jsem se nové názvy zvířat a typických věcí v Peru.“
Óňa
„Hodina se mi moc líbila. Bylo fajn vidět a slyšet někoho, kdo mluví španělsky. Líbilo se mi, že jsem se dozvěděla nové věci o jejich zemi, protože se zajímám se o to, jak to vypadá v jiných částech, kde se mluví španělsky.“
Sofča
„Dozvěděla jsem se, jak se žije v Peru, co jedí, jaká mají významná turistická místa a co se tam dá dělat. Hodina mě bavila a je úplně jiné slyšet španělštinu od rodilých mluvčích.“
Zuzi
„Dozvěděla jsem se, že Peruánci jedí lamy, morčata a piraně. Morče se řekne španělsky „cuy“ a když se chceme vyfotit s domorodci, tak se jich nejdříve musíme zeptat, protože si někteří myslí, že jim fotka vezme duši.“
Niki
„Dozvěděl jsem se, že mají dvě jména a dvě příjmení a že jsou tam sopky, hory, lesy i pláže.“
David
„Hodina byla zajímavá. Bylo fajn vidět někoho, kdo je z Peru a slyšet ho mluvit španělsky. Dozvěděla jsem se, že Peru se rozděluje na 3 regiony.“
Naty
„Dozvěděla jsem se, že Peruánci mají krásné bílé zuby. Chtěla bych, aby se to opakovalo, je to legrace, něco nového se naučíme a je to takové pohodové.“
Kája
„Hodina mě moc bavila. Je dobré slyšet mluvit rodilého mluvčího. Naučila jsem se slovíčka zvířat. Jako třeba „boa“ (anakonda), „cuy“ (morče), „llama“ (lama), a „vaca“ (kráva).“
Vanes
„Zajímavé byly ukázky výrobků z lamí vlny. Vyrábí se z ní svetry nebo rukavice. Bylo super slyšet různá slovíčka, jak se vyslovují v jejich rodném jazyce.“
Niky
„Hodina se mi moc líbila, byla zajímavá a hodně jsem se dozvěděla – třeba, že jedí nevinná roztomilá zvířátka.“
Emča
„Hodina se mi moc líbila, protože byl z jiné země a něco nového jsme se dozvěděli – naučili jsme se nová slova.“
Naty
„Přednáška byla zajímavá a moc hezky udělaná. Dozvěděla jsem se hodně nových věcí.“
Nelča
„Přednáška se mi líbila, dozvěděli jsme se něco o rodinách. Jak se tam žije.“
Anička
„Hodina se mi moc líbila. Je super, že rovnou zjistíme, jestli jim rozumíme a známe nějaká slova.“
Kája
„Dozvěděla jsem se, že jedí zvířata, která bych nikdy neochutnala. Bylo to zábavné.“
Barča
„Hodina byla super, protože jsem se naučila spoustu nových slovíček a dozvěděla jsem se toho hodně nového.“
Anet