Výuka cizích jazyků může mít mnoho podob – a nás občas nebaví jen sedět v lavicích, proto hledáme způsoby, jak si učivo procvičit zábavněji, aktivněji a ideálně i mimo třídu. Tentokrát jsme se rozhodli proměnit hodiny španělštiny v 7. a 8. ročníku v napínavé únikové hry. Výsledkem byla nejen větší chuť do učení, ale i spousta pohybu, týmové spolupráce a dobré nálady.
Na různých místech školy byly rozmístěné QR kódy, které ukrývaly jazykové úkoly všeho druhu. Žáci pracovali ve skupinách – kódy hledali, skenovali a postupně řešili úlohy od překladu vět, přes doplňování slovíček a gramatických tvarů až po porozumění krátkým poslechovým nahrávkám. Za správné odpovědi získávali číselné indicie. Cílem bylo sesbírat všechny kódy, složit výsledný kód a úspěšně „uniknout“ ze školy.
Možnost opustit klasickou výuku v lavicích a vydat se do prostor školy vnesla do výuky svěží energii. Žáci se pohybovali, hledali úkoly, luštili, radili se a pomáhali si navzájem. Hodiny se změnily v dobrodružství, při kterém každý člen týmu mohl přispět – někdo byl silný v gramatice, jiný měl dobrý orientační smysl nebo přirozený smysl pro organizaci práce. Aktivita děti nadchla a zapojili se i ti, kteří bývají v běžné výuce spíše pasivní. Netradiční hodiny přinesly nový impuls – opakování a upevňování učiva probíhalo nenuceně, hravě a s radostí. Děti si často ani neuvědomily, že se učí, a přesto si odnesly spoustu nových poznatků, zkušeností a zážitků.
Zapojení únikových her do výuky zároveň ukázalo, že výuka jazyka může být nejen efektivní, ale i zábavná, praktická a smysluplná. A že škola nemusí být jen o sezení v lavici – ale také o objevování, spolupráci a radosti z učení.